WAARSCHUWING: Blauwalg aanwezig op visvijver De Dribbelei

Vrijdag, 16 juni 2023

Op de visvijver in Gemert is blauwalg geconstateerd. Er mag tot nu toe gewoon worden gevist, maar neem de veiligheidsvoorschriften in acht.

Het mooie weer van afgelopen dagen cq. weken heeft een snelle stijging van het aantal blauwalgmeldingen doen toenemen.

"Door de hoge temperatuur en het stilliggende water neemt het percentage fosfaat in de bodem toe, en daarmee ook het aantal blauwalgen". De jaarlijkse piek van de blauwalg is in juli en augustus.

De eerste melding van blauwalg tekenen, dit seizoen was begin juni.

Blauwalg, effecten en risico`s gezondheid.

In Nederland kan bij enkele dagen achter elkaar mooi, warm , zonnig, windstil weer, in stilstaand water blauwalg de kop op steken. Het water gaat stinken en er komt een vieze, olieachtige groene laag op drijven. Wie in dit water gaat zwemmen loopt het risico op een geirriteerde huid en maag- en darmproblemen.

De blauwalg of Cyanobacterie steekt bij langdurig hoge temperaturen vaak weer de kop op en gedijt goed in water.
De blauwalg gedijt goed als er een overschot aan meststoffen in het water zitten, dus hoe meer waterplanten erin groeien hoe kleiner de kans op deze plaag.
Als de blauwalg afsterft, doordat de laag te dik wordt, scheidt het een voor mens en vissen giftige stof af die voor gezondheidsproblemen kan zorgen en voor de sterfte van grote aantallen vissen.
Maar zo ernstig is het nog zeker niet.
 - Blauwalg kun je herkennen aan:
 - Het water gaat stinken
 - Het water ziet eruit als een brijachtige groene soep.
 - Er vormt zich een soort olie-achtige laag op het water.
 - Er kan blauwkleurig schuim op het water liggen.

Er zijn door de Gemeente Gemert-Bakel, bij elke ingang tot de visvijver waarschuwingsborden "Blauwalg" geplaatst.

Meer informatie, klik op onderstaande link.